Reisblog Canada 5: Vancouver Island

3 juli 2018 - Vancouver, Canada

We hebben een beer gezien! Een van de hoogtepunten van een rondreis door Canada is natuurlijk het spotten van een beer. En het is ons gelukt! Op het strand trok dit zwarte exemplaar zich weinig aan van de boot met toeristen die hem bestudeerden. Rustig ging hij tussen de stenen op zoek naar krabbetjes en knabbelde hij de besjes van een struik. Canada is een mooi land voor het spotten van wildlife.

Inmiddels zijn we alweer 2 maanden onderweg en we hebben veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Sinds ruim 3 weken zijn we in West-Canada, British Columbia. We hebben hier een stop gemaakt in Vancouver en hebben met de camper Vancouver Island verkend. Weer een prachtige tocht, al zit het weer ons deze keer tegen. Na het mooie weer in mei in Oost-Canada hadden we verwacht vooral buiten te eten en veel te zwemmen. Buiten het zomerzonnetje in Victoria en Nanaimo hebben we helaas vooral binnen in de camper gegeten en is het bij één duik in de koude zee gebleven. Vanuit Nederland horen we alleen maar berichten over het warme zomerweer, terwijl wij het de laatste weken vrij koud hebben gehad en voornamelijk regen hebben gezien. Toch iets waar wij jaloers op zijn.

Vancouver is een mooie stad, al maakte deze stad na het overweldigende New York en de leuke grote steden in Oost-Canada weinig indruk op ons. Met het grijze weer waren we erg blij met ons relaxte airbnb onderkomen met Netflix. Wat vooral opviel in Vancouver waren het grootte aantal Chinese immigranten (in de volksmond wordt soms gekscherend gesproken van Van Kong) en het grote aantal daklozen. We zijn een dagje gaan zwemmen in een blijkbaar Chinese wijk en hadden even het gevoel dat we in Azië zaten. De daklozen zagen we dagelijks tijdens ons tripje met de bus naar de stad. Na een praatje met onze gastheer Nash hoorden we dat dit het grote probleem van de stad is. In tegenstelling tot de meeste andere steden in Canada vriest het in Vancouver niet, vanuit heel Canada komen daklozen daarom hier naar toe. Dit geeft de stad toch een ander straatbeeld in vergelijking met de verder erg schone en nette Canadese steden.

Na een weekje Vancouver zijn we weer in de camper gestapt en hebben we de overtocht gemaakt naar Vancouver Island. Vancouver Island is prachtig qua natuur. Op verschillende plaatsen op het eiland worden boottochten aangeboden om walvissen en beren te zien. Uiteraard wilden we deze kans niet aan ons voorbij laten gaan. Vanuit de mooie zonnige stad Victoria hebben we een boottocht gemaakt om orcas te zien. Het wachten werd beloond en aan het einde van de tocht kwam een familie orcas ons vergezellen en lieten ze zich meerdere keren aan de oppervlakte zien. Machtige beesten, al zie je vanaf de boot maar een fractie van hoe groot ze werkelijk zijn.

Met een watervliegtuigje hebben we vanuit het schattige stadje Nanaimo een tochtje naar de "Sunshine Coast" gemaakt. Spannend om een keer in een klein watervliegtuigje te zitten en het eiland vanuit de lucht te bekijken. Stiekem waren we ook weer blij toen we weer vaste grond onder de voeten hadden.

Vanuit het surfstadje Tofino hebben we een tweede boottocht gemaakt en hebben we de zwarte beer gespot. Om beren te spotten zaten we niet in het beste seizoen maar we waren blij dat dit exemplaar zich aan ons showde. Heel bijzonder! Tofino heeft prachtige stranden en een leuke hippiesfeer. Door de regen ging dit een beetje aan ons voorbij, maar we hebben de sfeer geproefd. In het binnenland van het eiland (dat ongeveer zo groot is als Nederland) zijn veel nationale parken en regenwouden en we hebben weer een paar mooie korte wandelingen gemaakt.

Tijmen lijkt het nog steeds leuk te vinden op deze ontdekkingstocht. Maar toegegeven, ook op reis is opvoeden niet altijd makkelijk. Tijmen zit momenteel in een mamafase. Voor papa niet leuk en voor mama vermoeiend. Verder heeft hij momenten dat hij alles bij elkaar krijst als hij zijn zin niet krijgt. Zucht. Gelukkig gaat het bij de meeste tours en in het gezelschap van andere mensen goed. Het fijne aan deze leeftijd vinden we dat het baby-achtige er nu echt af is, het is heel leuk dat Tijmen zelf rond rent en op ontdekking gaat. Het is ook een leeftijd waarop kinderen nog schattig zijn. Met zijn gebrabbel en doordringende blik weet onze kleine man de nodige aandacht te vragen. Tijmen is pas 21 maanden, maar met zijn grote lengte wordt hij ruim 2 jaar geschat. In speeltuinen maakt hij al wat vriendjes.

De camper hebben we inmiddels omgewisseld voor een huurauto. Klaar voor de laatste etappe van onze reis. We trekken nu landinwaarts naar Alberta, de Rockie Mountains, de nationale parken Banff en Jasper en de familie! We zijn precies op tijd in Calgary voor de 95ste verjaardag van "tante Piep" en we gaan de Stampede meemaken. Volgens de voorspellingen gaat het zonnetje vanaf donderdag weer schijnen, dus we hebben nog een paar mooie laatste weken voor de boeg.

1. Jose Damen:
    4 juli 2018
    Heeft tijmen straks veel te vertellen.haha😎♥️🙄🙄
  2. Danielle Vinkx:
    5 juli 2018
    Fijn om jullie belevenissen weer te lezen. Heerlijk al die dierbare herinneringen die jullie aan het maken zijn. Klopt het dat dit stuk van de hand van een andere auteur dan de vorige stukken is!?
  3. Bé:
    6 juli 2018
    Leuk om al jullie avonturen zo mee te beleven. Jammer van het tegenvallende weer. In Nederland zijn de eerste kamelen al gespot, vanwege de droogte en er zijn er meer onderweg vanuit de woestijn.
    Fijne weken gewenst.
  4. Rinie Hendriks:
    6 juli 2018
    Een leuke tijd hebben jullie in Canada dat neemt jullie niemand meer af.!!
    Veel plezier bij de familie
  5. Ria:
    20 juli 2018
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Deze ervaring neemt niemand je meer af. Ik wens jullie volgende week een goede reis terug naar ons zonnige Nederland.
  6. Martijn Hofman:
    25 juli 2018
    Wat een mooi verhaal weer! Jullie maken prachtige dingen zo samen mee. Dat is heel leuk om te lezen :) En tsja...zo'n kleintje meenemen op vakantie zal wel de nodige opvoedingsvaardigheden vragen af en toe maar goed voor hem is het later natuurlijk ook fantastisch om al die mooie foto's te kunnen zien en toch te kunnen zeggen dat heb ik samen met mama en papa(!) gedaan ;-) Veel plezier nog met elkaar!