Reisblog Canada 6: De Canadese Rockies en familie

26 juli 2018 - Calgary, Canada

Wat een prachtige laatste etappe van de reis! De zon is flink gaan schijnen, de familie van Paul heeft ons enorm gastvrij onthaald en de natuur in Alberta, met de nationale parken Banff en Jasper, was overweldigend!

De Canadese Rocky Mountains zijn prachtig. Het is met reden het meest toeristische gebied van het land. Dit is de plek waar de echte Canada plaatjes gemaakt worden: de glinsterende blauwgroene meren, de bossen, de eindeloze met sneeuw bedekte bergen. Het is een omgeving waar je uren ademloos bij weg kunt dromen. Heerlijk om per huurauto doorheen te toeven, genietend van de vergezichten en de prachtige natuur. Het bewonderen van de zwarte beren, berggeiten en elanden maakte de ervaring in Jasper compleet.

Het is bijzonder hoeveel je op reis in korte tijd meemaakt, teveel om in een blog te vatten.
We hebben tijdens deze laatste trip in een heus motel overnacht (compleet met pluche kussentjes), in een prachtig houten huisje op een retraite terrein, in de b&b van een lief gepensioneerd echtpaar, in de trailer van de familie en in het prachtig verbouwde gastenverblijf van de familie. Vooral het verblijf bij de familie van Paul hebben we als heel bijzonder ervaren. De hartelijkheid waarmee we ontvangen zijn en de vanzelfsprekendheid waarmee ze ons deel lieten zijn van hun leven in Canada was hartverwarmend.

We zijn twee weken bij Paul zijn achternicht Michelle en haar gezin verbleven. Ze wonen vlakbij Calgary op een uitgestrekte ranch. Tijmen genoot van alle speelruimte en was helemaal fan van hun dochtertje Maren van 5 jaar. Maren was heel lief voor Tijmen en het was leuk om te zien hoe ze samen speelden. De dagen waren heel relaxed en gezellig. De kinderen speelden heerlijk samen in de tuin, op de trampoline, in het zwembad en in de modder en wij genoten van interessante gesprekken met een biertje en wijntje bij het haardvuur en kampvuur.

Het was bijzonder om tante Piep te zien en aanwezig te zijn op haar 95ste verjaardag. Ze was nog pienter en sprak na al die jaren nog goed Nederlands. Geweldig om de sprekende gelijkenissen tussen haar en Paul zijn opa Sam en zijn moeder te zien. Zelf genoot ze ervan om in het Nederlands te kunnen praten en voor haar was Tijmen net haar kleine broertje Sam wat haar even gelukkig maakte.

We hebben met de familie een paar prachtige uitstapjes gemaakt. De Stampede 'het grootste rodeo festival ter wereld' was een hoogtepunt. We hebben de shows gezien met stierrijden, paardrijden en de chuckwagon races. En dat alles in cowboysfeer. Het was een unieke mogelijkheid om dit te zien en het 'Texas' van Canada mee te maken. Ook is Paul met de mannen naar een Canadian footballgame geweest.

Naast de dagen op de ranch zijn we met de hele familie en ook Lark en Lyle, Michelle's ouders, gaan kamperen. Heerlijk op zijn Canadees met grote ruime trailers, eten van de bbq en savonds bij het kampvuur met een drankje. En deze keer zonder Wi-Fi wat een verademing was.
Tijdens onze reis hebben we vrijwel altijd Wi-Fi gehad wat heel makkelijk was, met Google maps en allerhande reisapps. Maar het continu in contact staan met de hele wereld en het steeds vooruit plannen van je reis op je mobieltje is vermoeiend en echt loskomen doe je niet. Ook op reis blíjft het lastig om hier een balans in te vinden. Gingen we 10 jaar geleden nog op zoek naar internetcafeetjes en droegen we de lonely planet mee als heilige bijbel, dit lijken nu vervlogen tijden. De Wi-Fi-loze campgrounds zijn een goede uitvinding!

Aan alle mooie reizen komt een keer een einde. We nemen afscheid van de lieve familie in Canada en keren terug naar Nederland. Terug naar familie, vrienden, ons lieve katje Homer en terug naar ons vertrouwde leven. We hadden voor ons gevoel nog door kunnen reizen. Het was heerlijk! Wat hebben we veel gezien en ontdekt en wat was het bijzonder om deze tijd zo mooi en intens met ons zoontje door te brengen. Het vele samenzijn op steeds weer nieuwe plekken, het los zijn van de dagelijkse verplichtingen, het bewust meemaken van alle ontwikkelingen van Tijmen, het zien van zoveel mooie plaatsen, het leven in Canada en het zien van de wereld door de ogen van een kind. We hebben er alle drie van genoten en we hopen zeker een keer een vervolg te kunnen geven aan deze mooie reis.

Nu is het eerst tijd om terug te gaan naar de realiteit, de spaarrekening weer een stijgende lijn te laten vertonen en aan het werk te gaan. Paul terug als consultant bij Nocore en Monique terug naar Eindhoven, nu als generalist in een wijkteam. De opa's en oma's staan al te popelen! Ze zullen het mooi vinden om te zien hoeveel Tijmen gegroeid is. Het is fijn om in dit warme bad terug te komen. Op naar ons vertrouwde leventje, waar we alle herinneringen aan deze mooie reis dankbaar gaan koesteren...

Terwijl we deze blog posten zijn weer in Nederland. De opa's en oma's hebben ons bij terugkomst flink in de watten gelegd. Het was fijn om ze weer te zien. Op de momenten van wakker worden wanen we ons soms nog in Canada, maar het Nederlandse leventje zal snel genoeg weer wennen.

1. Danielle Vinkx:
    27 juli 2018
    Wees welkom! Ik heb genoten van jullie verslagen en het een beetje bij jullie in de ziel mogen gluren. Aan de slag als generalist! Ik wens jullie toe dat jullie, ondanks de dagelijkse beslommeringen, het intense wij-gevoel kunnen vasthouden.
  2. Lisenka:
    Welkom thuis!
    En geniet nog even van alle mooie herinneringen voordat het “gewone” Nederlandse leven weer begint.
  3. Ria:
    27 juli 2018
    Overweldigend mooi dit laatste gedeelte van jullie reis. Wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben......en dan bij terugkomst in alle opzichten zo’n warm welkom. Hoop dat jullie nog even kunnen bijkomen thuis voordat je weer aan de slag moet.
  4. Jose Damen:
    27 juli 2018
    Welkom thuis😍😘😎kunnen we jullie verhalen echt horen.
  5. Erwin:
    27 juli 2018
    Welcome home, I guess you need to adapt to the Dutch language again, so this welcome-message is in English ;) I enjoyed every minute of your all's journey. Kick out those shoes, and enjoy every memoriy and fantastic moment. Glad your home safe...!
  6. Moniek, Kees-Jan en Tim:
    29 juli 2018
    Wow wat een mooie reis hebben jullie toch gemaakt! Die herinneringen zullen voor altijd bij blijven 😀
    Veel succes met het bijkomen en weer oppakken van het Hollandse leven. We spreken snel weer een keertje af!
  7. Laura en Henk:
    8 augustus 2018
    Welkom thuis :-)
    Tijmen een beetje gewend om weer alleen te moeten slapen?

Succes met de jobs!