Reisblog Canada 2: De camper, Ottawa en Montreal

24 mei 2018 - Ottawa, Canada

Na vanuit ons appartement Toronto te hebben verkend hebben we ons stadse onderkomen ingeruild voor een huisje op wielen.. Onze RV (camper)! Via CanaDream hebben we een camper gehuurd om Oost Canada te ontdekken.

Bij het ophalen bleek de RV splinternieuw te zijn, er was pas 800 km mee gereden. En met het verzoek of we hem in dezelfde staat weer konden inleveren... Het rijden in een RV is best lastig, vooral in en rondom steden, maar we hebben het redelijk snel onder de knie gekregen. Vooralsnog zonder kleerscheuren. (fingers crossed..). Aan het wonen in de RV is het makkelijk wennen. Doordat het een tamelijk luxe variant is, is er ruimte genoeg met een heerlijk slaapbed. Hoewel we dat laatste alleen maar kunnen aannemen, aangezien Tijmen het grote bed heeft opgeëist. s'Avonds slaapt de kleine man hier goed, ook met ons in de camper, dus gaan wij akkoord :-). Wij hebben het knusse zolderhoekje van de camper ingenomen om te overnachten.

Met de RV gaan we van slaapplek naar slaapplek. Soms één, af en toe meerdere overnachtingen. Al snel valt op dat we niet eens de grootste camper hebben. Je ziet hier werkelijk hele vrachtwagens om in te overnachten, soms zelfs met een truck met auto erachter. Omdat de RV eigenlijk alles heeft overnachten we soms ook bij grote winkelcentra op de parkeerplek. Canada is een mooi land als je de zon idyllisch ziet ondergaan tegen de contouren van de lokale Walmart.. Ook handig om direct even de koelkast vol te gooien. En om, als het even kan, bagels te halen voor Tijmen. Hier is hij na een dagelijkse portie in Toronto helemaal verslaafd aan geraakt. Verder hebben we al veel leuke campgrounds gehad.

Behalve de kleinere plaatsjes hebben we met de RV ook de grotere steden Ottowa en Montreal bezocht. Ottowa is als hoofdstad van Canada niet te missen, met enkele mooie gebouwen zoals het parlementsgebouw en enkele musea (het moet toch cultureel verantwoord blijven..). Het lopen door de musea was voor Tijmen niet zo interessant, maar gelukkig was er ook een leuke kinderspeelafdeling in het historische museum. Verder is vooral de Britse invloed in Ottawa duidelijk te zien, zowel in de architectuur als in de historie. Er is ook een binding met Nederland (yeey!) waardoor de hele stad vol staat met Nederlandse tulpen. Ottowa is een ruime, nette stad met leuke mensen. Tijmen heeft hier ook weer genoeg aanspraak. In de bus naar de stad hebben we leuke praatjes gemaakt. Canada valt nog onder het Britse koningshuis en er was veel aandacht voor het huwelijk van Prins Harry!

Na Ottowa zijn we naar Montreal gegaan. Deze stad ligt in de Franstalige provincie Quebec. Hoewel de Fransen in de 19e eeuw de oorlog van de Britten om Canada eerlijk hebben verloren is de Franse invloed in dit deel duidelijk merkbaar. Eens in de zoveel tijd laait de strijd om onafhankelijkheid in Quebec weer op. Behalve Frans als voertaal (een gezellig gesprekje in het Engels kun je hier bijna vergeten) vonden wij de mensen tamelijk chagrijnig en onaardig. Wellicht komt het door Paul zijn vooroordeel over Fransen, of door onze (nog steeds) vrij beperktere Franse talenkennis.. maar toch de Engelstalige Canadezen vonden wij een stuk gastvrijer. We hebben ons er doorheen geworsteld om Montreal te zien. Dit blijkt een leuke stad om een dag doorheen te lopen, met minder 'grote' bezienswaardigheden dan bv Ottowa maar met overal leuke winkeltjes, terrasjes, pleintjes restaurantjes en cafetjes (met goede espresso!).

Tijmen vindt het reizen geen probleem, zolang we maar genoeg stops maken waar hij zijn energie kwijt kan. Bij de meeste steden, dorpjes en kampeerplaatsen zijn speeltuintjes  (of in ieder geval iets dat erop lijkt) te vinden dus hij kan zijn lol op. We brengen hier in Canada dan ook aardig wat tijd in deze speeltuintjes door. In de RV heeft hij ook genoeg te ontdekken zodat we hier in de ochtend rustig van een koffie en ontbijtje kunnen genieten. Heerlijk opstaan en een heerlijk dagritme.

Na de steden trekken we nu meer de natuur in, naar de Nationale parken en als afsluiter van Oost-Canada nog de Niagara falls! Daarover volgende keer meer.

Bye bye!

1. Lisenka:
    24 mei 2018
    Toppie !! Veel plezier nog. Rob, Lisenka, Sem & Jur.
  2. Jose Damen:
    24 mei 2018
    Super heb je het roer al aan tijmen overgedragen paul.leuke foto's veel plezier met jullie camper tocht. Oma en opa boeh😘😍😙
  3. Lark Balmer:
    26 mei 2018
    Thanks for sharing your blog. I am so glad you are enjoying eastern Canada. I recommend Quebec City in the province of Quebec. It is beautiful with lots of history. It is wonderful that the CanaDream camper is working for you. A great way to see the country. We look forward to seeing you in the west!
  4. Carla den Dekker:
    27 mei 2018
    Hallo Monique, Paul en Tijmen,
    Leuk dat jullie je belevenissen delen en wat een stoere foto met Tijmen aan het stuur, jong geleerd......
    Geniet van de mooie natuur en alle leuke ontmoetingen, hier in Walchsee is het seizoen begonnen, de natuur ook op zijn mooist, het water 22gr en de eerste gasten weer gearriveerd, kortom weer genieg te doen!
    Heel veel groetjes en geniet ze, Carla en Kenzo😘🙋🐕
  5. Yolande en Thijs:
    27 mei 2018
    Wat leuk om zo met jullie mee te leven! Geniet ervan samen!
    Groetjes Yolanda, Thijs en Kiki
  6. Moniek, Kees-Jan en Tim:
    30 mei 2018
    Jullie hebben het heerlijk naar de zin zo te lezen en te zien! Blijf genieten en we zien de volgende blog met belangstelling tegemoet :)
  7. Eefje Kneepkens:
    1 juni 2018
    Leuk om jullie te volgen. Enjoy! Groetjes Eefje
  8. Michelle Balmer:
    4 juni 2018
    So fun to hear about your adventures!! We can't wait to see you in a few weeks.